loading...
  • Breaking News

    Thursday, August 2, 2018

    Polis kesan 30 jenis peket minuman pelbagai jenama diisi dengan dadah oleh sindiket dadah


    Sekurang-kurangnya 30 peket dadah minuman pelbagai jenama ‘pelik’ berjaya dikenal pasti polis berada di pasaran dan menjadi kegilaan penagih dadah.

    Kebanyakan peket minuman itu diisi dengan kandungan serbuk dadah oleh sindiket dadah tempatan sebelum diedarkan kepada pelanggan terutama di pusat hiburan dan karaoke.

    Susulan itu, Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman, semalam, menyenaraikan 30 produk minuman yang dikenal pasti diubahsuai ‘cef’ dadah tempatan dengan dimasukkan kandungan dadah di dalamnya.
    1. Detox Hi-Fibre Mango
    2. Mango
    3. Premium Tongkat Ali Coffee V3 Cool
    4. Menara Eiffel Tower
    5. Hello Kitty
    6. Rama-Rama
    7. Hicomi
    8. My Cafe
    9. Ribena Blackcurrant Fruit Juice
    10. Iced Lemon Tea
    11. Long Jing Green Tea
    12. Fuit Powder Drinks
    13. Premium Quality Vitamin C - Lamborghini
    14. V-Cool
    15. Cadbury Hot Chocolate
    16. Apache Ice Cool
    17. Lime Juice
    18. Magic Chew Mango
    19. Ejuss Ginseng
    20. Evo_X
    21. Essenso/Milo/Coffee
    22. Utix
    23. Green Whita Coffee
    24. Coffee Mix
    25. Boh Iced Tea
    26. Green Apple Powder
    27. Ice-Blended Milkshake
    28. Paket yang tertera logo pepatung atau kuda
    29. Incomix Lemon Tea
    30. Barley Fruit Flavoured Powder

    Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Bukit Aman, Datuk Seri Mohmad Salleh berkata, setakat ini pihaknya mendapati produk minuman itu kerap ditemui digunakan oleh remaja yang terbabit dalam aktiviti sosial di premis hiburan atau parti liar.

    Menurutnya, sindiket semakin gemar menggunakan modus operandi menjual dadah dalam peket minuman sebagai taktik baru berikutan ia mudah dipasarkan. 

    “Sindiket yakin taktik ini mampu meningkatkan jualan mereka selain mencari sasaran baru kumpulan sasaran yang akan menjadi pelanggan tetap dadah dipasarkan. 

    “Sehubungan itu, kami (JSJN) memandang serius kegiatan dan aktiviti seumpama ini yang dirasakan semakin membimbangkan. Polis amat mengalu-alukan sebarang maklumat pengedaran dadah berkenaan,” katanya.

    Mohmad berkata, hasil pemeriksaan dan serbuan dijalankan, kebanyakan penagih yang terbabit dengan gejala dadah peket serta dadah sintetik lain adalah golongan remaja.

    Beliau berkata, pihaknya akan bertindak secara menyeluruh dalam usaha melumpuhkan sebarang elemen pengedaran dan pengambilan dadah untuk aktiviti tidak bermoral terutama dalam premis hiburan dan parti liar yang kerap diadakan di kediaman mewah terutama hotel, residensi dan kondominium.


    from The Reporter https://ift.tt/2vaosFg
    via IFTTT

    No comments:

    Post a Comment