loading...
  • Breaking News

    Saturday, April 28, 2018

    'Doktor kata berpunca dari jamu' - Wanita hilang sebelah ovari kerana dimamah 'jamu'


    Para pengguna khususnya golongan wanita seringkali diberi peringatan agar berhati-hati apabila membeli dan menggunakan produk-produk kecantikan termasuk jamu di pasaran kerana terdapat banyak lambakan produk yang tidak berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). 

    Sudahlah tidak berdaftar, bahan-bahan yang digunakan pula tidak diketahui dari mana asal usulnya menyebabkan para pengguna terdedah kepada bahaya dan kesan sampingan yang boleh mendatangkan masalah kesihatan. 

    LAGI confession pengamal jamu. Kali ini jamu 'Sweet D***' by Kak KM. Alah yang iklan bukan main terkinja itu. Ini ada seorang mangsa jamu dia sampai kena buang ovari sebelah. Kita tengok dia mampu terkinja lagi ke tak. 

    Kejap lagi adalah Me-layu yang cakap ini semua fitnah nak menutup periuk nasi orang katanya. Orang-orang seperti ini elok kita suruh dia saja bayar treatment mangsa-mangsa jamu ini semua. 

    Testimoni nak yang elok saja. Ini testimoni ovari orang yang dah barai ini jangan lupa letak sekali nanti sewaktu promote jamu. Kau tunggu kejap lagi ada alasan cliche pengguna jamu:

    "Aku makan elok je, dia salah makan tu." 

    "Salam abah, ada benda nak share. Tapi nanti kalau nak post tolong sangat-sangat abah edit ye. Jangan nampak nama kawan saya. Kisahnya saya betul-betul menyesal suggest pada kawan saya makan jamu kak km. Dia makan bermula bulan Januari. Februari, dia dah masuk hospital. Tapi hari ini dia baru beritahu saya."

    Nak beritahu ni, sorry kalau terasa ke apa. Aku dah buang sebelah ovari aku. Ada infection, rosak tube aku bagailah. Sekarang aku berada dalam pantang. Doktor kata berpunca dari jamu atau aku minum manis seperti air milo bagai, tetapi jamu one off la. 

    So aku rasa sebab jamu kak km itu la. Kau jangan makan tau. Rahim aku rosak, kena buang. Kau jangan makan tau, buang saja. Bukan tuduh jamu itu, ini kan kerja Allah. 

    Selepas makan jamu itu, aku mula rasa sakit. Tapi doktor dah diagnos aku punya infection, kesan dari jamu. Mungkin orang lain okey, aku saja yang jadi begini. Mungkin aku minum minuman manis, gaya pemakanan ke, tak tahulah. 

    Tetapi sebab one off diagnos itu ada jamu. Doktor ada sebut dan doktor nak tengok jamu itu. Aku kata aku dah buang. Aku tak adalah report tentang brand jamu itu. Tetapi memang rosak rahim dan tube aku sampai kena buang sebab ia jadi memburuk di dalam dan ada kuman makan bahagian dalaman aku. 

    Mungkin berpunca dari aku juga yang salah makan macam-macam. Tetapi kalau boleh jangan makan jamu itu, sebab takut jadi begini. 

    Kau jangan consume apa-apa pun jenis jamu lagi kecuali yang kau rasa betul-betul bagus dan memang mak-mak makan ke. 










    Sumber: Khairul Yoi


    from The Reporter https://ift.tt/2JCsOKn
    via IFTTT

    59 comments:

    1. Baru nk try.tak berani lahai mcm ni punya efek

      ReplyDelete
      Replies
      1. Saya baru makan sekali .. tiba kena bisa perut muntah2 .. terus google effect jamu km ... Menyesal beli mahal2

        Delete
      2. Saya br beli. Mkn gentel bsar ujung jari kelinking je.
        Maybe bkn utk sy kot.
        Lpas mkn. Esknya bisa perut. Muntah2 cirit. End up cucuk 3jarum kat kpj

        Delete
    2. Br nk try jgk...ttbe scroll fb nmpk vdeo kak km mcm maeah..trs search..eemm risau pulak dah..

      ReplyDelete
    3. Saya dah call kkm tanya jamu ni mmg x berdaftar dgn kkm tp x tahu la kot letak nama lain..

      ReplyDelete
    4. bola x coter detail sikit...rse sakit mcm mna yg smpi p cek doc..mngkin bole share fedback sme x sperti sy rse

      ReplyDelete
    5. Mcm kelakar pulak..mula2 ckp mmg pasal jamu kak km..pastu xpasti sbb minum manis... Wei minum manis penyebab rahim rosak ke?? Ke sebenanrnya ko mmg ade pcos dari awal...nie kire fitnah juga sbb bende xpasti tapi bg stament mcm cnfident... Sbb alasan ko kena buang tube '' makan jamu ATAU MAKAN MAKANAN MANIS...😑😑😒..

      ReplyDelete
      Replies
      1. Betul, mungkin memang rahim dah ada masalah, ok org yg ada cyst or vibroid, masalah rahim digalakan tk boleh ambil jamu2 or any colagen, dah tau ada rahim tk sihat, ada cyst or vibroid jgn lah ambil jamu,

        Delete
      2. Sy baca pun mmg susah nk percaya cerita dia ni. Byk berputar alam. Kalau betul la, kerana jamu, kau tk akn buang. Itu brg bukti. Btw, byk jgk review yg mengatakan, jamu ni byk membantu mereka yg mengalami cyst dan fibroid. Kemungkinan besar, bkn kerana jamu ni tapi mungkin, masalah lain ataupun, cerita yg saja direka..

        Delete
    6. Bile dokter minta jamu ko cakap dh buang???asal ko takot jadi kes plak?? Dh mmg klu rahim ko sampai kena buang? Member ko ckp suh bg dok pon ko elak2..hujung2 ko ckp bende xpasti...ko takot jadi kes...mybe sbb mkn mcm2 ,ade kuman dh makan dalaman ko???😂😂😂gampang siakkk...ckp jerk lah yg ko sebelom nie mmg ade pcos dh teruk..akibat ko xg cek..sampai kena buang...serius ko cam hanat..bende xpasti tp suh viral..bodoh

      ReplyDelete
    7. Aku mkn okey je...allahamdulilah takda rasa sakit apa2...sedap lg ada sebab badan ringan..suami kata sedap😂

      ReplyDelete
    8. Saya dah makan.memang memula body sedap dan bawah pun ketat..lelama efection kepala aku sakit.aku tumbang seharian setiap kalik telan jamu ni.aku tak mkn lg

      ReplyDelete
    9. Dlu pnh sy mkn jamu km...sy stop lama doh...lps dtg cyst sy smbung mkn lg baru 2kali mkn..skg sy xthu nk mkn ke x...

      ReplyDelete
    10. Baru 2 kali makan hari ni hari ke3. Kencing sakit x lawas. Trus takut nak makan.

      ReplyDelete
      Replies
      1. Sis kalau boleh stop maajun km tu. Sy pernah alami mcm sis.. batu karang.. sgt sakit dan tersiksa

        Delete
    11. Start makan jamu tu, aku dah sebulan lebih tak datang period. Tak pernah2. Sumpah takut and now auto stop. Tapi yang lain okay, teruskan je. Aku pon x tahu punca dari mana cuma yelah ken a brhati-hati

      ReplyDelete
    12. baru je beli tak makan lagi seram pula baca review..

      ReplyDelete
    13. same lah..bru start mkn mlm ni..tetibe kuo post ni..aduhh jem....

      ReplyDelete
    14. Saya tak pernah mkn jamu kak km tpi jamu mutyara by tya ariffin tu.. Mmng Best korang boleh try.. Atau satu lagi titanium ladyxara white juice.. Dua ni terbaik setakat ni yg saya cuba...

      ReplyDelete
    15. Dlu ada dlm 5 tahun lpas ada mkn jamu ratu dara tapi dlm masa yg sama ambl pil perancang.. Lepas tu satu hari tu waktu pagi tiba2 kna strok sebelah badan tapi sekejap je dia kna tu xsmpat naik ke muka sampai dada je tpi bibir ada rasa nk kebas... Pegi cek hospital semua ambik darah doktor kata ada herba.. Dia tnya ada mkn apa2 tak saya ckp mkn jamu... Doktor pnya marah 1 bilik tu depan2 org doktor tu marah saya... Tapi dlm masa yg sama saya baca di google klau mkn perancang lama sangat boleh pekatkan darah putih dan akibatkn strok tpi doktor tu mati2 marahkn sya sbb mkn jamu... Lpas pda tu saya stop jamu dan pil perancang... Tak lama tu saya pregnant balik ank ke 3 dan consume jamu balik tapi tak ambik yg pil punya ambik yg dlm bentuk jus.. Nak pilih jamu skrg ni yg jual tu kna pilih yg betul2 trusted la dri sehi bhan2 dan cara pembuatan serta sijil2 dia... Yg ada dekat kedai2 jamu tu blom tentu lagi elok.. Jadi nk kna hati2 sblm ambk...

      ReplyDelete
      Replies
      1. Biasanya klu ada ambik apa2 ubat seloknya jgn ambik jamu..

        Delete
      2. Kalau makan jamu memang ade pantang. Ni makan jamu lepas tu makan ubat. Kadang-2 kandungan active dlm jamu dan juga ubat x serasi dan boleh mnyebabkan bnde yg x di ingini jadi nak makan jamu boleh je tp reseach la dlu. Ni main makan sbb org lain makan.

        Delete
    16. Sy mkn bru 1 mggu.hbis 1 bdn naik merah mcm kayap.����

      ReplyDelete
    17. Rasanya sbb ada yg terambil yg fake la.. sbb sy pun dah terbeli dr kwn jamu tu.. last bru nk google psal jamu tu.. mmg ada byk yg fake.. n bila tgok yg sy beli tu sbiji yg fake.. n bila tgok yg km tu sendiri tunjuk yg original lain sgt isinya..lg 1 maybe kurang air kosong la.. sbb sy slalu klu mkn mana2 jamu atau supplement terkurang air pun jd infection.. km tu ada no wasapnya sendiri utk direct order dgn dia.. tp rsnya dah x brani plak nk mkn mna2 jamu..

      ReplyDelete
    18. Bru je beli smlm tp bila terbaca review ni takot pulak nk try. Boleh beli pn sbb org kedai jamu tu yg recommend.

      ReplyDelete
      Replies
      1. Sy dh mkn 3 botol, alhamdulillah okay sngat effect dia. Senggugut hilang, badan rasa ringan bila bngun pagi. Angin pun tkde. Tp nk beli tu jgn beli dkt kedai jamu, shopee & lazada. Sbb kebykn nya fake, beli direct trus dkt hq

        Delete
      2. Sy dh mkn 3 botol, alhamdulillah okay sngat effect dia. Senggugut hilang, badan rasa ringan bila bngun pagi. Angin pun tkde. Tp nk beli tu jgn beli dkt kedai jamu, shopee & lazada. Sbb kebykn nya fake, beli direct trus dkt hq

        Delete
    19. Mungkin termakan yg fake punya kot. Allahu tapi benda dah jadi kan kena selalu jaga2 bab beli jamu

      ReplyDelete
    20. Takut jgk nak makan bila baca erk..
      Saya baru lepas bersalin..skng anak sy umur 2bulan genap (6/12/20).badan masih lenguh, sakit2 n bnyk angin dekat badan.
      Tpi utk stakat ne sy start makan baru 2 hari , susu makin banyak,badan tk lh sakit2 lg mcm mlm sblmnya..mlm kedua sy mkn rase da oke daa.kaki pun tk terasa anginnya lg.. malam first sy makan tu ada keluar darah sikit lah sbb cuci bahagian rahim...dinding faraj pun memerah..sy oder beli ngn hq d facebook..sykur masa tu sy tk beli dkt shope.takut jgk dpt yg fake kn..semua org ne tak sama tesmoni, berbeza2.

      ReplyDelete
    21. Baru beli Dan terbaca ni, takut pula nak makan😢😢

      ReplyDelete
    22. Wehh aku baru beli hanat..tapi tkkan la psl Jamu.. mak mertua aku dah mkn lama dah sejak dia muda lagi smpai skrg. aku pun nk try la psl body dia bleh tahan muda dari aku . Tpi ape pun kita tak bleh nk salah kan Jamu jugak.jamu la yg org dlu2 guna just pilih yg bkn fake

      ReplyDelete
      Replies
      1. Sama la. Aku pun baru beli. Search cara² nak makan , tetiba keluar yang ni 😭😭😭 .. was was tapi tu la , jamu apa je yang okay dan boleh consume dengan tanpa rasa waswas dan takot ???

        Delete
    23. Saya pun pernah makan jamu kak km ni.1 badan Naik ruam.g klinik,ambil ubat sebulan.terus stop Dan buang jamu tu.mungkin badan saya tak serasi

      ReplyDelete
    24. Aduhai,barang bru smpai umah,bru nk cube..bilo baco nih,takut den dibueknya..betul ke idok tuhh...

      ReplyDelete
    25. Aduhh.. nak beli ke tak ni eh?

      ReplyDelete
    26. Sama la ni...bru nk try dh mcm2 feedback....serremmm jgk...huhu

      ReplyDelete
    27. ni pengalaman ak la mkn jamu kak km ni..start amik jamu sweet dara kak km 6feb 2021..last period 9nov 2020-1nov 2020..pastu 2bln xdtg period..then ak decide nk try jamu ni..ak start mkn 6feb kol 5pm cmtu,pastu xsampi 2jam darah period kluar..rasa lege sgt..sbb mase tu ak da nk smnggu gak rasa sengugut tp darah xkeluar...lpas mkn jek xsampi 2jam darah da keluar..agent jamu ni da ckp klau darah da kluar n mase period stop dulu jgn mkn jamu..ak lupe then ak mkn gak..jap lg mlm xleh tido sakit die xleh bawak bincang eh..sengugut gelodak mcm ade gerudi dlm perut..then esok tu ak stop mkn smpi la period kering 11feb..so 6feb 2020-11feb 2020 la ak period..pastu ak consume jamu tu smpi bis sebekas..patot kne consume smpi elok tp lpas bis sebekas ak lupe da nk beli..pastu 25april stat period sampi 2mei..ak mmg period xteratur..so ni skang ngah rase sengugut balik tp darah xkeluar2..so ak beli la lg sweet dara ni..tp da mkn pn darah xkeluar lg..hope ok2 jek la..tp tu la..depends pd tindakbalas masing2 kn..yg pnting beli kt agent yg sah..hrga die rm50..klau murah tu compom fake..hati2 guys..semoga kite smua wanita2 didunia dilindungi Allah dr penyakit2 kronik trutamanya organ n pnyakit dalaman wanita..aamin ya rabbal al aamin..amalkn baca "YA MALIKUL QUDUS" 11x lpas solat subuh supaya dihindari dari segala pnyakit dalaman wanita...semoga bermnfaat...aamin💋

      ReplyDelete
      Replies
      1. Alaaaa...br try mkn smlm...
        Takot pulakkkk nk cntnue

        Delete
    28. Allahuakhbar.. baru niat nak beli,tapi try search keburukan dlu..nasib baik sejenis yg rajin membaca 🤣🤣

      ReplyDelete
    29. Aduhhhh... Sy pon bru jaa beli.. Seramm nk mkan.. Dh laa mahal..

      ReplyDelete
    30. Sy firstime try mkn jamu trs jadi sakit kepala mmg mcm tu ka

      ReplyDelete
      Replies
      1. Omg, sama la kita. Sy baru je try dah sakit kepala.

        Delete
    31. Alamak! baru makan 3 hari gitu, then period datang. Saya beli sebab nak usaha kan dapat zuriat sekali terbaca ni pulak. So mcm mana ni? Nak continue ke tak ni? Fening ah!!

      ReplyDelete
      Replies
      1. weh ahahaha sama. baru je try. takpe try habiskan satu botol dulu alang2 haha

        Delete
    32. Penah mkn jamu tu, stiap kali mkn perot sakit mcm kne gastric..mule2 x nk layankn myb awal2 jd cmtu, stiap kali nk mkn jamu tu, akn telan pil gastric skli..da 2 mggu amalkn..xley tahan..stop tros..

      ReplyDelete
      Replies
      1. Awk mkn jamu tu selepas makan atau sebelum makan ? Saya ada terbaca makan jamu selepas makan...saya baru nak try sbnrnye, tu yg sampai terbaca kat sini...

        Delete
    33. Kesian yang kena effect..saya baru nak try, tu buat research, n banyak sangat yg fake..boleh jgk beli kt shopee, tapi kena teliti review betul-betul..ada customer yg pengguna tegar then mmg mana fake mana ori..so dari situ kite leh tau fake /ori..satu lagi kalau tgok harga murah semacam, wajib ragu-ragu..kaji dulu..makan jamu wajib rajin minum air..masuk macam-macam dalam badan, air kurang, mcm mana nak lancar proses pencernaan..kan..pape pon take care semua..

      ReplyDelete
    34. Br jamu sampai hari ni.... Hmmmmm

      ReplyDelete
      Replies
      1. sy pn same������ bru lps mkn start mlm ni,dhla main bedal je cz xphm,amek besar jhk 2 ketol telan,tp takotla plak

        Delete
    35. Yeke tkot aku, xjdi la beli hahahahahaha

      ReplyDelete
    36. Baru sampai hari ni.. elok je telan jamu, terbaca post ni.. Allah.. harap2 takde pape la.. niat nk kuatkan badan..

      ReplyDelete
    37. allahuakbar...saya penguna baru,baru dlam 5hri cam tu..sya beli kat kedai jamu sbb adik ipar recommeded harga rm50 sekali beli 2 botol,ade juga tngok tiktok,komen semua okay okay. tpi setakat hri ni x de apa apa angin bnyak kuar..badan sedappp...ringan,kalau buat keje x de rasa penat...semoga x de pa pe la..niat nak sehatkan dalam sbb dh hmpir 5thun sejak bersalin keputihan x baik baik.

      ReplyDelete
    38. Ini adalah untuk memaklumkan kepada masyarakat umum bahawa Adity apradhan perubatan
      hospital sedang serius dan segera mencari penderma buah pinggang yang sihat
      yang %100 serius untuk menjual buah pinggang mereka pada kadar $780,000USD
      mohon penderma yang berminat boleh menghubungi e-mel kami:
      "DR.PRADHAN.UROLOGIST.LT.COL@GMAIL.COM"
      atau hubungi +91 9873591114, 15733337443.
      boleh hubungi whatsapp kami: 15733337443
      kami menjanjikan kepuasan maksimum kepada anda dan kami menunggu keperluan anda yang mendesak
      pematuhan kerana pesakit yang dihormati kami serius menunggu buah pinggang
      pemindahan
      salam hormat.

      ReplyDelete
    39. Nak masuk 2 botol, terus lain mcm perut,trus ke unit kecemasan.. Sakit perut tuhan aja yg tahu, kena suntik ubat tahan sakit paling kuat.dh buang jamu km ni rugi beli mahal2 rm50 tau.

      ReplyDelete
    40. Ini adalah untuk memaklumkan kepada masyarakat umum bahawa Adity apradhan perubatan
      hospital sedang serius dan segera mencari penderma buah pinggang yang sihat
      yang %100 serius untuk menjual buah pinggang mereka pada kadar $780,000USD
      mohon penderma yang berminat boleh menghubungi e-mel kami:
      "DR.PRADHAN.UROLOGIST.LT.COL@GMAIL.COM"
      atau hubungi +91 9873591114, 15733337443.
      boleh hubungi whatsapp kami: 15733337443
      kami menjanjikan kepuasan maksimum kepada anda dan kami menunggu keperluan anda yang mendesak
      pematuhan kerana pesakit yang dihormati kami serius menunggu buah pinggang
      pemindahan
      salam hormat

      ReplyDelete